Sola og Planetene
Ikonk Xena

Den "tiende planeten" er større enn Pluto

2006-02-03
Det er nå bekreftet at Xena, eller UB 313 som den egentlig heter, er større enn Pluto. Alle venter spent på avgjørelsen fra IAU om objektet skal få planetstatus.
Astronomen Michael Brown, professor i astronomi ved CalTech, er leder for gruppen som oppdaget det nye objektet allerede i 2003. Funnet ble ikke annonsert før i juli 2005, mer eller mindre ufrivillig, da Michael Brown trodde noen hadde hacket seg inn på sidene hans. Det var egentlig ikke meningen å publisere oppdagelsen før de visste mer og nå først er det bekreftet at UB 313, evt. Xena, faktisk er større enn Pluto!
2003 UB313 Xena Gabriella
UB 313 er ikke bare større enn Pluto, den har også en måne (W.M. Keck Observatory)
For å finne størrelsen observerte Frank Bertoldi ved universitetet i Bonn objektet ved bølgelengder på 1,2 millimeter ved hjelp av et teleskopsystem i Sierra Nevada. Xena avgir stråling i denne bølgelengden som følge av at den blir varmet opp av Sola. Målingene viser at den er rundt 3000 kilometer stor, 30% større enn Pluto. Vår egen Måne er til sammenligning 3476 kilometer i diameter. Usikkerheten i målingene er derimot på hele 400 kilometer, så den virkelige størrelsen er antatt å ligge mellom 2600 og 3400 kilometer.

Michael Brown jobber nå selv med å analysere bilder fra romteleskopet Hubble. Han tror at han kan finne størrelsen med en nøyaktighet på kun 50 kilometer.

Nå som det er sikkert at UB 313 er større enn Pluto vil det bli interessant å se hva IAU bestemmer seg for. Skal den få planetstatus eller ikke?

"Pluto er kulturelt klassifisert som en planet, så hvorfor ikke kalle dette en planet også? Forskerne vet akkurat hva det er så vi trenger egentlig ingen debatt."

Helst siden oppdagelsen av UB 313 har IAU forholdt seg tause.

'Tenth Planet' found to be a whopper