Ikon exoplanet

Bunnsolid exoplanet bekrefter teori

2005-06-30
Forskere ved NASA har oppdaget en ekstrasolar planet ulik alle andre. Hittil har planetdannelse vært et mysterium, nå begynner brikkene å falle på plass.

"For teoretikere er oppdagelsen av en planet med en så stor kjerne like viktig som oppdagelsen av den første exoplaneten rundt stjernen 51 Pegasi i 1995," sier Shigeru Ida, teoretiker ved Teknologisk Institutt Tokyo, Japan.
Oppdagelsen av den første exoplaneten markerte et stort øyeblikk i astronomiens historie - Solsystemet var ikke unikt, det finnes planeter rundt andre stjerner! Men dessverre, 150 exoplaneter senere, og vi er fortsatt like blanke på hvordan de blir til.

Exoplaneter har hovedsakelig blitt oppdaget ved å observere at en stjerne vagger frem og tilbake fra Jorda. Vaggingen skyldes gravitasjonskraften fra planeter. Den nye planeten passerer også foran stjernen og demper mengden lys fra den. "Når dette skjer kan vi beregne den fysiske størrelsen til planeten, om den har en solid kjerne, til og med hvilken type atmosfære den har," forteller Debra Fischer, professor i astronomi ved San Francisco State Universty i California.

Planeten som går i bane rundt den sollignende stjernen HD 149026 har omtrent samme masse som Saturn, men den er betydelig mindre i diameter. Den bruker bare 2 dager, 20 timer og 53 minutter på en runde rundt stjernen og atmosfæren har en temperatur på omtrent 1100 grader Celsius. Strukturanalyse viser at den har en solid kjerne på omkring 70 ganger Jordas masse.
Kjernen til exoplanetenDet er hovedsakelig to teorier om hvordan planeter blir til. I teorien om "ustabil gravitasjonskraft" blir planeter til når tette skyer av støv kollapser. Med teorien om "kjerneakkresjon" starter planetene som små planetoider av is og stein, som vokser sakte men sikkert ettersom de suger til seg støv fra omgivelsene. Forskere tror at den store solide kjernen til denne planeten ikke kunne ha blitt til av en sky som kollapset.

"Dette bekrefter teorien om "kjerneakkresjon" og betyr at planeter som dette burde eksistere i hopetall," sier Greg Henry, astronom ved Tennessee State University, Nashville. Han oppdaget dempingen av lyset fra stjernen med et robotteleskop i Fairborn Observatory i Mount Hopkins, Arizona.

New transiting planet discovered